1.DEŇ (Varšava) /trasa 660km -- 6:00h/
- (bod. 1) odjazd z Borinky o 08:00 h
- (bod. 2) prestavka na obed - Katovice (1h)
Aréna Spodek, v preklade „podšálok"... EMCEK meet&eat (bistro v areáli)
- (bod. 3) Palác kultúry a vedy
S výškou 231 metrov ide o najvyššiu budovu nielen v meste, ale aj v celom Poľsku. Bola postavená v roku 1955 ako dar sovietskeho ľudu. Pre mnohých domácich pohľad na ňu vyvoláva kontroverzné pocity, dlhé roky bola totiž symbolom ich utláčania a dokonca sa kedysi zvažovalo aj jej zbúranie. Dnes má štatút chránenej pamiatky.
Budova má 42 poschodí a na 30. poschodí je vyhliadka na mesto. (vstup o 15:00 h)
Pre predstavu, o aký kolos ide, je v nej 3000 miestností a 33 výťahov. V roku 2013 webová stránka WP.pl odhadla náklady na 20 000 000 000 PLN (5 mld. €)
- (bod. 4) príchod na ubytko (3 Floor Luxury Apartment) o cca. 16:00 h
... /podkrovný mezonet v starom meste 3-poschodový, 150m2, 3 kúpeľne/ (279 €)
- večerný "street food" ... Hala Koszyki
Ide o gastronomický raj v srdci Varšavy, kde sa stretávajú rôzne kuchyne a chutné pokrmy. Tento obnovený trhový palác je miestom, kde sa stretávajú miestni aj návštevníci, aby ochutnali najlepšie jedlá, ktoré Poľsko ponúka. (Po až Ne .. 08:00 – 02:00)
- prehliadka večernej Varšavy – staré mesto:
Uličky Kráľovskej cesty, takmer ako cez každé poľské mesto aj cez Varšavu prechádzala kráľovská cesta, tvorili ju ulice Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Ujazdowskie, ktorými chodievali poľskí králi z kráľovského zámku do letnej rezidencie Lazienki. Cesta má štyri kilometre a je lemovaná kostolmi, palácmi, pamätníkmi a meštiackymi domami s kopou obchodov, reštaurácií a barov.
LINK na celú trasu autom: https://sk.mapy.cz/s/caregoloma (2650km -- 24:30h)
2.DEŇ (Varšava, Gdaňsk) /trasa 380km -- 4:30h/
- raňajky cca. o 08:30 h (Shabby Coffee, vedľa ubytka)
- prehliadka starého mesta (Varšava):
- Zamek Królewski
Kráľovský zámok bol postavený za kráľa Zikmunda III. Vasu (Zikmund Švédsky) v roku 1618 na mieste, kde bola pôvodne drevená pevnosť. Počas vojny bol tento hrad zničený a zostal z neho len jeden oblúk. Zvonku pôsobí skromnejšie, ako napovedá jeho názov, no bohatstvo a luxus interiéru sú tým, čo návštevníkov ohromí. Starožitnosti v paláci bojovali, skrývali, uchovávali a väčšinu z nich späť získali poliaci až roky po vojne.
- Katedrála svätého Floriána
Táto katolícka katedrála, najvyššia v meste, bola postavená v reakcii na ruské presadzovanie pravoslávneho náboženstva vo Varšave. S vežami týčiacimi sa do výšky 75 metrov je katedrála ikonickým symbolom okresu Praga. Napriek tomu, že katedrála bola pomenovaná po svätom Floriánovi, patrónovi hasičov, bola katedrála zapálená počas nacistickej okupácie v roku 1944. Následne však bola zrekonštruovaná s použitím pôvodných tehál z 19. storočia. Dnes je jeden z najkrajších varšavských kostolov. Centrálnu sálu zdobia poľské vlajky a červené tehly stĺpov vytvárajú výrazný kontrast s klenbami z bieleho mramoru.
- odjazd z Varšavy o cca. 11:00 h
- presun 3:30h (310 km)
- (bod. 5) Hrad Malbork (vstup o 14:30 h) (prehliadka 2h)
Stredoveký hrad Malbork bol postavený v 13. storočí ako sídlo germánskeho rádu. Hradný komplex je v skutočnosti kombináciu troch hradov a jeho výstavba trvala nepretržite takmer 230 rokov. Je to najväčší tehlový hrad na svete a jeden z najpôsobivejších svojho druhu v Európe. Keď vypukla druhá svetová vojna, hrad bol Nemcami obnovený. Počas vojny bol hrad zničený viac ako 50% a od vojny prebieha jeho obnova až do dnes. Hrad a je na zozname svetového dedičstva UNESCO. Hrad je obrovský a vyhraď si na návštevu aspoň 2-3h.
- odjazd z Malborku o cca. 17:00 h
- (bod. 6) príchod na ubytko (Luxury & Comfortable PREMIUM Villa) o cca. 18:00 h
... /120m2, 4-izbový byt pri starom meste s terasou a 3 kúpeľňami / (517 €)
- večera a prehliadka starého mesta (Gdaňsk)
3.DEŇ (Gdaňsk) ... na pešo
Gdansk je jedno z najstarších a najväčších poľských miest, ležiace v Pomoransku na rieke Visla na brehu Baltského mora v Gdanskom zálive. Prvá zmienka o meste Gdansk je z roku 999. Je metropolou Pomoranského vojvodstva, má rozlohu 262 km² a 459 000 obyvateľov.
Mesto Gdaňsk bolo dejiskom vypuknutia 2. svetovej vojny, kedy 1.9.1939 zaútočil Hitler na Westerplatte. Následne bolo celé počas vojny zbombardované a je až neuveriteľné ako sa Poliakom mesto podarilo obnoviť. Napriek tomu, že centrum vyzerá, že bolo vystavané v 16. storočí, v skutočnosti nie je staršie ako 70 rokov.
Mesto je považované za jedno z najkrajších v Poľsku najmä vďaka svojej bohatej histórií a kultúrnemu dedičstvu.
LINK na pešiu trasu: https://sk.mapy.cz/s/lugodebapa (7km -- 2:00h)
- raňajky a odchod z ubytka cca. o 09:00 h
- prehliadka mesta (Gdaňsk):
- (bod. P2) Národné morské múzeum
- (bod. P3) Múzeum 2. svetovej vojny
- (bod. P4) Centrum európskej solidarity (vstup o 10-12 h)
je oveľa viac ako len múzeum, sú tu kancelárie, kde Lech Wałęsa dodnes pracuje, knižnica, archívy, zimná záhrada, bar... Stála expozícia je organizovaná veľmi interaktívnym a realistickým spôsobom. Existujú pôvodné zábery z rokovaní medzi komunistickým režimom a lodiarmi. Pôvodné interiéry bytov z čias komunizmu sú prestavané, vyšetrovacie a väzenské cely tiež. Múzeum tak poskytuje vzácny realistický pohľad na represívny systém komunistického režimu.
- (bod. P5) Wielki młyn
Veľký mlyn je vidieť už z diaľky a bol v 14. storočí najväčším mlynom v Európe.
Unikátny objekt stredovekej technickej architektúry s charakteristickou obrovskou sedlovou strechou bol v tom čase najväčšou priemyselnou investíciou v Európe. Veľkosť mlyna vyplýva z jeho rozmerov, výška 26 m, dĺžka 41 m. Bol vybavený 18 vodnými kolesami s priemerom 5 m, čo bol veľký technický úspech. Slúžil ako mlyn, sýpka a pekáreň. Pred poslednou vojnou mlyn produkoval až 200 ton múky denne. Veľký mlyn fungoval od svojho postavenia až do roku 1945, kedy úplne vyhorel. Dnes je v jeho gotickom interiéri, kde stále môžete vidieť veľké mlynské kolesá, umiestnené najmladšie múzeum v Gdansku.
- (bod. P6) Plavba na Čiernej perle
Napínavá pirátska plavba (gýč ako bič), trasa po ktorej sa plavíme je Prístav, Lodenica, Pevnosť Wisłoujście a Westerplatte. Po príchode do nášho prístavu, ktorý sa nachádza asi 800 metrov od Pamätníka obrancov pobrežia. Westerplatte – malého polostrova považovaného za symbolické miesto vypuknutia 2. svetovej vojny.
- (bod. P7) Żuraw (žeriav)
Žeriav (Żuraw) veľmi jednoducho rozoznáte, je to najväčší drevený žeriav v Európe a niekedy slúžil na vykladanie a manipulovanie morského nákladu. Bol ikonou gdaňského prístavu zhruba od 15.storočia. Stále sa môžete pozrieť ako žeriav fungoval, na jeho hnací motor, na ktorého rozbehnutie bolo treba niekoľko ľudí. Momentálne sa v žeriave nachádza sídlo Národného námorného múzea.
- Kráľovská cesta
Dlhá ulica (Dluga ulica), ktorá vedie od (bod. 8) Zlatej brány až ku (bod. 12) Zelenej brane, je známa aj ako Kráľovská cesta. Bývať tu si mohli dovoliť len najbohatší obchodníci a najvážnejší občania. V súčasnosti je Kráľovská cesta považovaná za jednu z najkrajších peších ulíc v Európe.
- (bod. P9) Bazilika Nanebovzatia Panny Márie
Katedrála najsvätejšej Panny Márie alebo Mariánska bazilika je najväčší murovaný kostol na svete. Jeho stavba začala v 14.storočí a momentálne slúži ako rímskokatolícky gotický kostol. Jeho interiér je dnes žiarivo biely a tvorí príjemný svetelný kontrast k masívnemu, ťažkému dojmu, ktorý na vás pôsobí zvonku. Do tejto katedrály sa zmestí 25 000 ľudí a pri jej návšteve nevynechajte orloj a obrovitánsky organ. Hlavná veža je vysoká 77 metrov a po zdolaní 400 schodov si užijete jeden z najkrajších panoramatických výhľadov na Gdaňsk.
- (bod. P10) Hlavná radnica
Je jednou z hlavných atrakcií a je jednou z najviac fotografovaných goticko-renesančných historických budov v meste. Leží priamo v srdci starého mesta. Interiér je inšpirovaný holandským manierizmom a potvrdzuje dôležitú úlohu Gdaňska v Európe a vo svete. Môžete vyjsť aj na radničnú vežu odkiaľ si užijete nádherný výhľad a každú hodinu budete počuť vyzváňať Ódu na radosť.
- (bod. P11) Neptúnova fontána
Neptúnova fontána sa nachádza od roku 1633 na Dlhom trhu (Dlugi targ) pred Artušovým dvorom a stala sa symbolom Gdaňska. Socha bola vyrobená flámskym umelcom a je jednou z najstarších pamiatok mesta. Legenda hovorí, že Neptún vytvoril známy gdaňský bylinný likér „Goldwasser", lebo sa nahneval, pretože extrémne bohatí občania Gdanska (10% obyvateľov v čase rozkvetu tvorili miliardári) neustále hádzali zlaté mince do fontány. Svojím trojzubcom pohol vodou natoľko, že všetko zlato sa rozpadlo na kúsky a vytvorilo zlaté lupienky, ktoré sú pre Goldwasser typické.
- večerná prehliadka mesta ... odporúčanie: pivnica Brovarnia Gdaňsk (bod. P13)
Brovarnia je jediným pivovarom v meste, v ktorom sa varia až tri druhy piva! Varia sa aj tzv. špeciálne pivá - AIPA, Piwo Dymione a Piwo Świąteczne Czekoladowe. Pozoruhodná je skutočnosť, že Brovarnia sa môže pochváliť tým, že už od roku 1516 sú verní svojim zásadám, teda bavorskému pravidlu čistoty (Bayerisches Reinheitsgebot), podľa ktorého mohli byť jedinou zložkou piva jačmeň, chmeľ a voda.
4.DEŇ (Gdyňa, Krakov-okolie) /trasa 780km -- 7:30h/
- raňajky a odjazd z ubytka o cca. 08:30 h
- presun 0:20h
- prehliadka mesta Sopot:
je miesto, kde sa prídete večer zabaviť, poprechádzať po najdlhšom drevenom móle (bod. 7) v Európe z roku 1827 a vychutnávať relax na tunajších plážach. Počas leta je Sopot obľúbeným prímorským letoviskom, označovaným aj ako poľská riviéra, ktorého piesočnaté pláže sa tiahnu v dĺžke zhruba 4,5 kilometra
- presun 0:20h
- prehliadka mesta Gdyňa:
Gdyňa je známa ako jedno z miest, kde sa v rámci Poľska žije najlepšie. Čerstvý vzduch, prístav, more a pokoj - aj takto nejako by sme mohli opísať Gdyňu. Mladé, moderné prímorské mesto bolo ešte pred 80 rokmi malou obcou, no dnes zastáva úlohu dôležitého baltského prístavu. Gdyňa je jediným mestom v Poľsku a jedným z mála v Európe s 12,5 km dlhým a ľahko dostupným pobrežím.
- (bod. 8) Torpédoborec ORP Blyskawica
V predvečer začiatku druhej svetovej vojny vyplávali z Gdanskej zátoky na severe Poľska tri torpédoborce. Jeden z nich – Błyskawica – sa pod velením Veľkej Británie v nasledujúcich rokoch zúčastnil bitky o nórsky prístav Narvik alebo evakuácie vojakov z Dunkerku. Dnes najstarší torpédoborec na svete kotví v prístave v poľskej Gdyni a je považovaný za perlu poľského námorníctva.
- presun 0:20h
- (bod. 9) Torpédovňa (ruina)
Pokojné vody v Gdaňskom zálive sa zdali byť bezpečným miestom mimo dosahu britského letectva a boli tiež ideálnym miestom na skúšobné testy torpéd, a tak sa Nemci rozhodli umiestniť sem montážnu halu pre torpéda. Stavba sa začala v roku 1940. Expresným tempom bola postavená výskumná základňa a torpédové cvičisko, objekty sa nachádzajú v meste Gdynia časť Babie doly a takisto aj v Gdyni Oksywie. Torpédové stanice boli postavené niekoľko sto metrov od brehu a spojené s pevninou drevenými mólami.
- presun 1:30h
- (bod. 11) Slowinski national park ... ak budeme stíhať, tak aj tento bod :-)
je známy svojimi úchvatnými pohyblivými dunami, ktoré pod vplyvom vetra neustále menia svoju výšku a tvar. Najväčšia dunová oblasť v blízkosti mestečka Łeba sa rozprestiera na rozlohe asi päťsto hektárov a neustále rastie. Od roku 1977 bol UNESCOM vyhlásený za svetovú biosférickú rezerváciu. Bolo tu vytvorených viacero prísne chránených prírodných rezervácií.
- (bod. 12) Toruń - patrí k najlepšie zachovaným stredovekým mestám v Poľsku
- presun 6:30h
- (bod. 13) príchod na ubytko (Rosochata313, Mogilno, Novy Sacz) o cca. 18:00 h
... /115m2 vila, 3 spálne (13 osôb), 2 kúpelne, sauna a výrivka/ (213 €)
- večera a relax (sauna + výrivka)
5.DEŇ (Krakov-okolie) /trasa 550 km -- 07:00h/
- raňajky a odjazd z ubytka o cca. 09:00 h
- presun 1:30 h
- (bod. 14) Soľná baňa Wieliczka (vstup o 11:00 h) /prehliadka 2h/
Baňa na kamennú soľ patrí medzi najstaršie na svete, ťažba prebiehala od 13. storočia do roku 1996. Soli, ktoré sa v bani ťažia, pochádzajú z miocénu. Dnes je turistickou atrakciou, ktorá ponúka viaceré sochy, galérie a kaplnku, ktorú vysekali baníci. Ročne baňu navštívi viac ako milión turistov.
Baňa je hlboká 327 m, patrí k najhlbším v strednej Európe. Chodby sú dlhé približne 245 km a baňa má deväť podlaží. Pre turistov je sprístupnená 3,5 km dlhá trasa. Na zozname Svetového dedičstva UNESCO je od roku 1978. V roku 2007 bola soľná baňa Wieliczka v ankete denníka Rzeczpospolita vyhlásená za jeden zo siedmich divov Poľska.
- presun 1:30 h
- (bod. 15) Koncentračný tábor Auschwitz-Birkenau (Auschwitz II.)
- (bod. 16) Koncentračný tábor Osvienčim (Auschwitz I.) (vstup o 15:15h) /prehliadka 2-3h/
Tábory boli v Osvienčime tri. Ako prvý bol postavený v roku 1940 Auschwitz I. Pred vstupom do neho sa nachádza známy nápis (Arbeit macht frei), v preklade: „práca oslobodzuje". Pre nedostatočnú kapacitu bol postavený v Brezinke (nem. Birkenau) najväčší komplex – Auschwitz Birkenau (Auschwitz II.). Známa je tu aj rampa, kde sa ľudia pred príchodom delili, či budú väznení alebo ich život skončí priamo v plynovej komore. Zo spomínaných dvoch táborov väzni často odchádzali do pracovného tábora v Monowiciach – Auschwitz III.
• celkový počet obetí holokaustu sa odhaduje na 12- 16 miliónov (6-8 mil. židov)
• viac než 1 milión z tohto počtu boli deti
• v 4 krematóriách v Osvienčime dokázali Nemci za deň zabiť 4 700 ľudí
• počet obetí v Osvienčime je odhadovaný na 1 – 1,5 milóna
• v táborových barakoch bývalo spočiatku 500 ľudí, neskôr 800 a údajne aj 1000
• z Osvienčimu do Nemecka bolo odvezených 60 000 kilogramov ostrihaných vlasov a 6 000 kilogramov zubotechnického zlata
- presun 4:00 h
- (bod. 17) príchod do Borinky o cca. 21:00 h